SPR 'KABUR' PERBEZAAN JANJI PILIHAN RAYA DAN RASUAH (bangang punya kenyataan)

Rabu, 26 Mei 2010



(SUDAH 12 KALI PILIHAN RAYA UMUM DAN BERPULUH-PULUH KALI PILIHAN RAYA KECIL, SPR MASIH KABUR BEZA JANJI PILIHAN RAYA DAN RASUAH...?)

Suruhanjaya dapatkan penjelasan terkini Jabatan Peguam Negara


KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengakui masih ‘kabur’ dalam membezakan antara pengagihan peruntukan pembangunan atau janji untuk pembangunan dengan perlakuan rasuah sepanjang kempen pilihan raya dan memberi jaminan mengkaji perkara itu dalam masa terdekat.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar, berkata sebagai badan pengendali pilihan raya yang bertanggungjawab, pihaknya akan berbincang dan mendapatkan pandangan Jabatan Peguam Negara berhubung perkara itu dalam masa terdekat.

“Berikutan itu, SPR berpendapat adalah penting untuk mendapatkan penjelasan terperinci berhubung perkara itu yang mempunyai kaitan langsung dengan Seksyen 10 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 supaya SPR dapat menjawab sebarang persoalan yang dikemukakan dengan lebih tersusun tanpa sebarang keraguan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Baru-baru ini, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Abu Kasim Mohamed, berkata suruhanjaya itu sudah membuka kertas siasatan berhubung beberapa aduan berkaitan rasuah yang diterima sepanjang berlangsungnya pilihan raya kecil Hulu Selangor dan Sibu baru-baru ini.

Abu Kasim berkata, pihaknya ada menerima aduan berhubung perkara itu dan kini sedang menjalankan siasatan mengenainya.

Wan Ahmad berkata, selama ini kes yang dirujuk membabitkan pilihan raya kecil Pengkalan Kota, Pulau Pinang pada 1981 apabila Tengku Razaleigh Hamzah menjadi Menteri Kewangan di mana mahkamah memutuskan janji yang dibuat tidak ditafsir sebagai rasuah tetapi atas kapasiti sebagai menteri yang tugasnya menyediakan peruntukan pembangunan.

“Walaupun kes berkenaan boleh diguna pakai untuk SPR berhujah dan menjelaskan kepada sesiapa saja, tetapi kerana perubahan zaman adalah wajar untuk SPR dapatkan penjelasan terkini daripada Jabatan Peguam Negara, mungkin juga perlu diubah beberapa perkataan yang terkandung dalam peruntukan terbabit supaya SPR, parti politik dan pengundi lebih jelas,” katanya.

Beliau berkata, terpulang kepada Jabatan Peguam Negara untuk memberi nasihat dan menjelaskan kekeliruan yang berbangkit berkaitan perkataan dalam akta berkenaan kerana keadaan sudah banyak berubah.

“SPR perlu lebih jelas dan tidak salah untuk bertanya lebih lanjut kerana seboleh-bolehnya SPR mahu mengelak berlakunya sebarang perselisihan faham dengan parti politik,” katanya.

Katanya, SPR juga mahu memahami dengan jelas setakat mana kuasa Menteri Kewangan serta berkaitan janji untuk mengagihkan peruntukan pembangunan kepada sesuatu tempatan sama ada ia boleh dianggap sebagai memancing undi atau sebaliknya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP